måndag 3 juni 2013

[ Rabarber ]

Äntligen är rabarber-säsongen igång!!
I JUST LOVE RUUBÖÖRB!!

Årets första paj blev en knäckig paj. Men den åt vi upp i ett huj, så inga bildbevis finns.
Fast däremot tänkte jag dela med mej av receptet:

Botten
150 g smör
3 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1 tsk bakpulver

Fyllning
 2 dl creme fraiche
 1 stort ägg
1,5 dl strösocker
1,5 tsk vaniljsocker
2-3 dl rabarber ansad i tärningar

Ugn; 200 grader
Smält smöret i en kastrull. Rör ner vetemjöl, socker och bakpulver och blanda ihop till en deg. Tryck ut i en form (ca 26 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen ca 15 min. Blanda samman alla ingredienser till fyllningen och häll ner det i det förgräddade pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen 25-30 min.

Servera pajen ljummen eller kall med vaniljsås.

Igår bestämde jag mej för en simpel dessert:
Rabarber stekta i socker, smör och kanel. Serverat med vitchoklad-grädde.
I


 Idag var det dags för paj nr 2.


Och än har jag rabarber kvar... blir eventuellt en Rabarber-sorbet senare i veckan.

Här ska njutas av rabarber för hela slanten... hoppeligen gillar gubben och alla våra kaffe-gäster rabarber lika mycket som jag!!

PS. Kollade upp gårdagens hårda länk. Hela 4 km blev det sammanlagt. Uuutruligt. Kändes som mina livs längsta 4 kilometrar!!

2 kommentarer:

  1. Tror jag ska testa på ditt recept, för rabarberpaj är nog såå gott.

    SvaraRadera