onsdag 19 juni 2013

[ Fett?? ]

När jag var liten hade vi kor hemma på gården.

[ bilden nedan är tagen sista sommaren de bodde hos oss ]

Under de tiderna åt vi endast äkta smör från mejeriet och "äkta" mjölk direkt från gården. Mjölken brukade vi dock "skumma"(som vi brukade kalla det) d.v.s vi "fiskade" bort det mesta av grädden som flöt upp till ytan. Men ändå drack man en betydligt fetare mjölk än jag gör idag...

För att komma till saken. Efter att man flyttat hemifrån började man sakta men säkert äta den ena light produkten efter den andra och minska en aning på fettet i maten överlag. Så blev man i alla fall tillsagd att göra, av media/läkare/dietister m.m. (förutom då LCHF-fantasterna). 

Hur som helst, nu har jag kommit till en ny fas i livet. Jag AMMAR. Och jag fick ett tips av en kompis: ÄT MYCKET FETT... då får man fetare mjölk och barnet hålls längre mätt!!
Så nu har jag inlett en FETT-ätar-period. 

* dricker som bäst kaffe med KAFFEGRÄDDE *

Hoppeligen skall vi se resultat. Åtminstone har lillkillen börjat sova längre pass om nätterna, men vet ju inte säkert om detta beror på mjölken? Kanske?

Någon annan som har erfarenhet av detta?

1 kommentar:

  1. Jag har också blivit fett fanatiker, dock har jag aldrig använt fett i syftet ammning eftersom mitt mejeri aldrig fungerade :) Men kilona rasade i ett huj, med andra ord tycks light produkter ge rena rama motsatta effekten, åtminstone åt mej :D

    SvaraRadera