fredag 22 mars 2013

[ TRÖSTÄTA ]

Idag fick jag känna på en del av graviditetens baksida. Har ALDRIG svimmat i hela mitt liv, men idag var det tamme tusan nära. Riktigt obehagligt om jag får säga det själv.
 
Var på besök till rådgivningen och skulle lägga mej ner på britsen för mätande och undersökande. Efter en stund började jag må riktigt apa. Jag satte mej upp och det var som om man försvann i en egen bubbla. Öronen gick i lås och det började pipa. Hörde knappt vad rådgivnings-"tanten" sade. Minns bara att jag sluddrade nåt om att det snurrar i huvudet och bad om ett glas vatten. Kläderna klibbade sej fast av svett och jag slet panikslaget av mej min scarf...
 
Satte på brits-kanten en god stund tills det på något vis började lätta.
Man återkom till verkligheten. Overklig känsla.
Hoppas verkligen att detta var en engångsföreteelse...
 
Så nu har jag suttit på jobbet och tröstätit dessa gamla godingar. Påminner en verkligen om barndomen...
 

Hoppas att ni andra har fått en liten bättre början på FREDAGEN!

12 kommentarer:

  1. Nå usch ... Hoppas du mår bra nu !
    Kraam och ta det lugnt !
    Sanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre mår jag nog. Får bara se om det blir samma sak imorgon på morgonen igen? :(

      Radera
  2. Tråkigt. Men har du aldrig förr varit nära att svimma? Vilken lycka. Jag gör det där varje dag- men har också inget blodtryck att tala om så huvudet blir utan blod titt och tätt. Kan inte själv mera tycka att det är så otäckt, man blir så van och vet ju att slänga upp fötterna fort bara.. Men förstår att det är jobbigt om man inte dras med det dagligen normalt. Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej har aldrig varit med om något liknande. Lite har det ju kastat i huvudet men inte såhär. Och jag kunde inte slänga upp fötterna för då måste jag lägga mej ner och det var det som fick mej att må så illa (spyfärdig). Jag måste sätta mej upp och sitta och dricka vatten. Har känt av den här svaghetskänslan varje morgon nu i en månad, men först idag då jag la mej ner blev det riktigt hemskt... hoppeligen ska man inte behöva vara nära att svimma nu då varje dag i 2 månader!!?

      Radera
  3. Här finns en till gravid med samma problem igår!
    Var på ett tandläkarbesök å vet int hur jag kom mej hem, men genast jag steg innanför dörren fick jag springa till sängen och lägga mej ner-annars sku jag ha vinkat :(
    Otäck känsla! Har lågt blodtryck så jag antar det berodde på det å säkert en kombination av det å att jag hade legat halvt upp å ner i tandläkarstolen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt obehagligt. Men det konstiga var att dom hade kolla mitt blodtryck typ 5 minuter innan. Och allt va ok. Så det måste nog ha gjort en djupdykning på nolltid. Och jag får den här svaghetskänslan varje morgon mellan halv 9 och 9. Riktigt konstigt, men har inte tidigare upplevt den så starkt som idag. Får ser om det ska hålla på ända till slutet...
      Hoppas att du mår bättre nu!!
      Jag skall gå tidigt och sova och hoppas på en bättre dag imorgon :)

      Radera
  4. Konstigt att de inte förklarade på rådgivningen men det är jättenormalt att bli svimfärdig då man lägger sig på rygg under graviditeten. Bebisen är tung och då man ligger på rygg trycker den på den stora venen, "vena cava" o stoppar blodflödet. Så undvik ligga på rygg eller sväng dig på sida direkt då du känner dig konstig. Hade samma incidenter på rådgivningen och var också till tandhygienisten mot slutet av graviditet och hon fick avbryta allting då jag fick svindel/illamående. Hoppas du inte behöver vara med om flera liknande situationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså visst sa de till mej efteråt att det var fullt normalt det som skedde. Så nu vet jag, men visste inte innan. Har inbokat tandläkarbesök om några veckor, så vi får allt se hur det ska sluta!!

      Radera
    2. Okej nå bra att de förklarade! Lycka till med tandläkarbesöket! :)

      Radera
    3. Eller det försökte väl förklara åt mej nåt om blod hit och dit. Men var så suddig då ännu att jag nog inte var speciellt mottaglig för sådan information just då. Men Nu vet jag åtm. till nästa gång :)

      Radera
  5. Ta en liten dyna (kildyna om du har) med då du går till tandläkaren om du nu måste ligga ner, (det mesta går säkert i sittande ställning oxå)och sätt dynan just ovan höften under ryggen så lättar trycket på de stora kärlen som annars blir nertyngda av livmodern å babyns vikt, då blodflödet stryps orsakar de just dina symptom som ovan redan förklara. :) på rådgivningen kan dom ju säkert göra samma, lyssna på hjärljud å sånt kan man göra sittande galant ren i dina veckor men SF måttet måste du ligga men de ska ju nog int ta så många sekunder å man får de nog mätt också med lite "sidläge". :) har du Hb i skick? H: din sambos yrkesskadade kusin :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej tusen TACK för tipsen!! Ska komma ihåg dynan till tandläkaren :). Mitt Hb hade faktiskt sjunkit lite, men inte så att de tyckte att jag skulle börja äta piller, får väl försöka jaga järn-rika matprodukter istället!! Spenat och broccoli för hela slanten!!

      Radera