måndag 25 mars 2013

[ IRON-girl ]

Vid förra rådgivningsbesöket konstaterade man att mitt Hemoglobinvärde hade sjunkit en aning. Inte panikartat (så inga piller än), men så att man kanske borde börja fundera på vad man äter...
 
I need IRON!!
 
Så nu skall jag börja jaga JÄRNRIKA produkter i mataffären.
Mycket kött och gröna grönsaker!!
 
Allt med LEVER & BLOD får nog stå kvar på hyllan denna gång...
 
Dessutom läste jag att man borde proppa i sej mängder av C-vitamin som stimulerar Järn-upptaget. Måste ladda med Apelsiner och mandariner. Däremot stod det även att järn-upptaget försämras i samband med kaffe, te och eventuellt kalcium. Betyder då detta att man borde skippa mjölken till maten? Trodde att man skulle dricka extra mycket mjölk som gravid p.g.a. D-vitamin? Jag blir snurrig... man får väl försöka hitta en gyllene medelväg.
 
Detta recept tänker jag åtmintone testa. Undrar vad sambon ska tycka om dessa nya matvanor... han som "ÄLSKAR" BROCCOLI!! :)
 


8 kommentarer:

  1. Jag fick rådet att äta mycket surskorpor, fruktsallad på apelsin, kiwi och äpple. Klarade mig utan järntabletter båda gångerna. Värt att prova för järntabletter är inte roliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter nästan dagligen surskorpor, kiwi, äpple å mandarin. Måste väl bara lägga i en extra växel då!! :)

      Radera
  2. Lite spännande att vi pratade om precis detta på föreläsningen idag inom mödrarådgivning. Jag tänkte genast på dej o det där med hur du mådde på rådgivningen.. Hade liksom tänkt tipsa dig ida.. mn d va ju kört nudå.. mn nästa gr kan du prova lägga dej på sida..;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa ska verkligen prova sidoläget nästa gång eller så får det bli en ytterst snabb undersökning i liggande läge :) För det var verkligen ingen trevlig upplevelse senast!!

      Radera
  3. Jag fick järn-piller men provade först att ta endast varannan dag o det räckte. Åt mig sa de på rådis att man inte fick dricka mjölk tillika då man tog pillret, så i princip försämras då upptagningen men månne du inte kan dricka mjölk till maten om hemoglobinet inte ännu var et problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här var knepigt... kanske jag borde ändå minska på mjölk-drickandet för säkerhetsskull, äter ändå D-vitamin tillskott! :)

      Radera
  4. Om ja minns rätt från tonåren så ska man int dricka mjölk eller äta ost en timme före eller efter de att man tar järntillskott (eller äter sånt som innehåller mer järn).. Ja had ju anemi då, men inga problem vid graviditeten :D Rågbröd i mängder, grönt, å så åt ja nässlor också :)

    /Fia

    SvaraRadera