fredag 15 februari 2013

[ Min MORFAR ]

Ljuva FREDAG. 
Men det är även den 15e februari. 
 Min morfars födelsedag. Tyvärr är han död, sedan 10 år tillbaka. Men han var något alldeles extra. Ibland önskar jag att min gubbe hade fått träffa honom. Mofa hade säkert haft världens korsförhör för att kolla vad han är för en typ.

Min morfar var inte som andra mor- och farföräldrar.
Han hade väldigt mycket egna principer, tankar och funderingar. Envis som bara den! En sjöman. Men det som jag egentligen minns bäst med honom  var hans sätt mot oss andra. Sina egna barn, men framför allt barnbarn. Han var både sträng och snäll på samma gång. Otroligt rättvis men samtidigt körde han helt sin egen stil. Alla behandlades på samma vis, vuxen som barn.

Min morfar gillade att spela. Alla sorters spel. Eller nu ljög jag, det måste vara spel där man skall fundera, planera och vara smart. Typ schack eller Marjas (kortspel). Min morfar lärde mej dessa spel för han kunde inte tåla mina löjliga barnspel. Eller lärde och lärde, egentligen hade han aldrig tålamod att lära mej reglerna utan tyckte att jag bra kunde lära mej genom att se hur han flyttade pjäser/lade ut kort. Ingen lätt match för en 10 åring kan jag lova. Men jag var minst lika envis.
Dessutom var min morfar en riktig hejjare på dessa spel. Och att LÅTA NÅGON VINNA bara för att man var barn, det kom INTE på frågan. Man måste förtjäna sin vinst. Ofta fick han mej schackmatt på 5 drag, men jag hade bestämt mej att jag minsann en dag skulle vinna honom och var väldigt nära vid ett par tillfällen. Tyvärr kom aldrig den dagen. Vårt sista telefonsamtal handlade faktiskt om SCHACK. Vi hade planerat in en match 2 dagar senare.



Men ibland blir det inte som man har tänkt sej och saker händer som man inte hade kunnat förvänta.

Sånt är livet... antar jag?

Man måste bara lära sej att uppskatta allt man har här i livet...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar