fredag 17 juni 2011

Att Baka eller inte baka?

Jag är inne i någon slags "bak-period" för tillfället, söker konstant efter nya recept och kan inte vänta tills jag får pröva dem. Enda problemet är att vi sitter sen där jag och min sambo med en massa kakor som vi ska äta upp på tuman hand....vilket i sin tur resulterar i två rullande klot, passligt till beachen!! Eller så inte!! Måste bli aktivare med att bjuda hem folk på kaffe/te, måste ju få nån åtgång på mina lyckade och mindre lyckade bakverk.

Förra veckan blev det en saftig rabarberpaj/kaka...



Den blev faktiskt riktigt prima, smakade egentligen väldigt annorlunda än "normala" rabarberpajer. Berodde säkert på kardemumman i bottnet, samt farinsocker-glasyren.



Igår var nästa bakverk på tur. Då prövade jag och min kompis Anna på bärpaj som tillreddes på grill. Och det var faktiskt rätt lyckat, smakade såklart bäst direkt tagen från grillen och serverad med vanilj sås, slurp! Glömde tyvärr att ta bilder, vi åt upp dem så fort!!

Och kan ni tänka er, nästa vecka är det redan Midsommar-vecka. Vad skall man hitta på för smarrigt då? På nåt vis hör ju nog jordgubbar till sommarn och speciellt Midsommarn, så har påkänn att dessa härliga söta bär kommer att ha en roll i bakandet...vi får se!! Nån som har bra tips på somriga jordgubbs-bakverk?? Ro hit med dem bara!!! :)

Nu skall jag återgå till mitt, återkommer antagligen imorgon igen och då blir det rapport från...BORGÅ!!

Tudiluu!!

1 kommentar:

  1. Min kollega Bella i Ekenäs har en blogg där hon nyss hade upp en jordgubbstårta, tänkte då du är ute efter jordgubbsrecept. Vet inte vad den smakar, men kolla här: http://bellaochvillaalen.blogspot.com/2011/06/frisk-jordgubbstarta.html

    SvaraRadera