onsdag 23 mars 2011

I böckernas värld

Tidigare föredrog jag galant en film framom en bok. Nu är det nya tider. Min sambo ha fått mej på andra banor, nuförtiden läser jag mer än gärna varje kväll innan jag somnar.
Igår var inget undantag. Hade börjat närma mej slutet i Läckbergs 5e bok " Tyskungen" och kunde bara inte sluta. Läste över 1 h längre än normalt. När jag var som mest uppslukad av bokens spänning, flaxar det till i sängen. Min gubbe har vänt på sej och ligger och stirrar med stora ögon på mej.
" Jag måste få veta", säger han.
Själv är jag halvt kvar i boken där de precis ska avslöja mördaren och svara ett förvånat:" VAH "??.
" Vi måste lösa det här " förklarar han smått irriterad.
" Vadå " undrar jag?
Han viftar hysteriskt med händerna och säger "Vi måste få reda på vem mördaren är"!
Jodu, i MIN bok ja, tänkte jag för mej själv, men frågar förvånat " Alltså VAH "?
Totalt frustrerad utbrister han " nå han som äger lägenheten "!!
I det skedet kunde jag inte hålla mej längre...hade insett att gubben min har nog läst lite många deckare nu och drömmer väldigt konstiga drömmar, så jag börjar gapskratta. Skratta helt hysteriskt och som vanligt efter att ha pratat i sömnen vaknar han lite till, skäms över att han yrar och fräser " va tyst "!!! Ska han säga, det var ju han som börja prata! Och såklart minns han inget av denna insident på morgonen... man borde ju fan spela in honom in action och visa va han håller på med. Det är faktiskt lite kusligt att kommunicera med någon som pratar i sömnen, han stirrar ju på en med hård blick och blir så jävla förbannad när jag inte förstår vad han menar!
Knasigt värre... och värför pratar bara vissa personer i sömnen. Vad jag vet hör jag inte till dem, medan min sambo gör det rätt ofta! Man får skratta så tusan ibland!!

Nog om drömmar. Tänkte istället fortsätta på bok-temat. Köpte nämligen ett nytt bokstöd förra vecka:




Lite roligt tyckte jag, fast borde ännu hitta några passande foton till ramarna :)

Nu har jag inga olästa Läckberg böcker på lager längre, får väl gå in på någon ny författare. Som sagt, min sambo läser en del, så får väl gå och rota lite bland hans böcker.
Trevlig kväll kära ni!


3 kommentarer:

  1. Hahahaaa, alltid lika skoj när nån talar i sömnen. Tyvärr så vet jag ju att jag också är en av dem men kul om man kan underhålla folk även när man sover :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Kikar in hos dej för första gången. Kul med en till finlandssvensk blogg... Kiva bokstöd du hittat... Du har ett vackert hem och en bin blogg.

    SvaraRadera
  3. anna> jaa och ibland undrar man nog vart juttuna kommer ifrån, fast i detta fall visste jag mycket väl. Men så typiskt att han börja yra om mördare när jag själv satt och läste om der :)

    SvaraRadera