torsdag 13 januari 2011

DAG 2,del 2

...efter alla vackra sevärdheter ute i kylan var det äntligen dags för egentligen det enda programet vi faktiskt hade planerat i förväg, före resan. Vi skulle nämligen besöka ett av Europas största SPA!

Varmt och skönt. Bassängerna (som var både utomhus och inomhus) tog aldrig slut och vi såg säkert int ens alla. Massor av olika bastun (såklart ingen som kan jämföras med en RIKTIG FINSK BASTU) kunde man pröva på och allt detta var byggt i ett gammal charmigt hus. Om jag inte minns fel var delar av komplexet från 1800-talet. Dessutom var detta SPA inte en "vanlig" badinrättning , utan s.k. HOT SPRINGS, vattnet innehöll massor med mineraler. Så istället för att ha kruttorr och sprucken hud efter att ha legat 3 timmar och plaskat, så var hela kroppen len som sammet och håret mjukare än bomull!! Helt ljuvligt!!

Efter denna trevlig upplevelse var vi allihopa riktigt hungriga. Men vi bestämde oss för att handla morgonmålet till nästa dag först. Så det blev en snabb visit till matbutiken! Men man skall passa på angående olika matkulturer. Vid brödhyllan stod jag lycklig och trodde att jag hade hittat världens mumsigaste morgonmålsbröd.

Tji fick jag då jag vände på paketet och insåg att jag höll i en TIGERKAKA!!!
Så kan det gå!

Efter matbutiken var det dags för ett besök till en restaurang som vi redan hade prickat ut dagen innan och det besöket behövde vi INTE ångra. Bästa maten på hela resan!

Återigen hade en dag nått sitt slut och vi börja trippa mot lägenheten. På vägen hem gick vi förbi en väldigt vacker byggnad, OPERAN! Det blev dock inget besök på insidan!


Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. hej, ni ser ut att ha haft en härlig resa. inte minst det där spa-stället...

    jo, hon hade liina interior butiken förr men nu har hon en butik med barnkläder; Sevelyn http://www.sevelyn.fi/framsida.htm

    Jo just, tänkte glömma. ja bor i vålax :)

    SvaraRadera
  2. Vackra och spännande bilder!

    SvaraRadera